گزارش اختصاصی برنا از ایمنی سینماها؛
یک ماه پیش محمود قدیری، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از 6 سینمای تهران نام برد که ایمن نیستند. ایمنی سینماها به دلیل تجمع مردم در فضایی مشخص موضوع مهمی است، سینما ایران یکی از این سینماها بود، سینما ایران در خیابان شریعتی به دلیل قدمتی که دارد و همچنین به دلیل این که جدای از فضای سینمایی مجموعه آموزشی، کتاب فروشی و فضاهای فرهنگی دیگری دارد، تبدیل به پاتوق فرهنگی برای بسیاری از مردم این منطقه است و این موضوع شاید باعث می شود حساسیت بیشتری نسبت به سینماهای دیگری که در لیست معاون پیشگیری آتش نشانی بود، داشته باشد.

سراغ سینما ایران رفتیم تا ببینیم پس از صحبت های محمود قدیری چه تحولاتی برای ایمن سازی این سینما برای مواقع خطر دیده شده است. به همراه حمید ناجیان مدیر روابط عمومی و مشاور هیات مدیره سینما ایران و همچنین آقای اطاعت مشاور ایمنی این سینما از کل فضاهای سینما ایران بازدید کردیم و گپ و گفتی هم درباره شروع اقدامات ایمنی، نحوه ایمن سازی این سینما و اشکالی که باعث شد معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی از این سینما به عنوان یکی از سینماهای پر خطر نام ببرد داشتیم.

سینما ایران چهار سالن پخش فیلم در سه طبقه دارد، ایران سبز، ایران آبی، ایران قرمز و ایران بنفش، در کنار این چهار سالن مجموعه آموزشی این سینما در طبقه سوم دوم قرار گرفته است و همچنین فضای کافی نت و فضای کافی شاپ این مجموعه، همچنین کتاب فروشی هم قرار دارد.

بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر

در بازدیدی که از این مجموعه داشتیم، به گفته ناجیان پس از اتفاق پلاسکو و دستورالعمل های جدیدی که برای ایمن سازی ساختمان های پر خطر که سینماهای قدیمی تهران هم در این لیست قرار داشتند آمده بود، این مجموعه اقدامات خود را برای بازسازی تجهیزات ایمنی خود شروع کرده است، طبق اسنادی که ناجیان در دست داشت اردیبهشت 96 پس از دریافت دستورالعمل جدید، نقشه های ایمن سازی این سینما آماده شده بود، اما پروسه تایید شدن این نقشه نزدیک به 8 ماه طول کشیده بود و در نهایت پس از بارها ارسال و اصلاح نقشه های آتش نشانی، نقشه نهایی برای ایمنی سینما تایید و پس از آن کار ایمن سازی شروع شده است.

کپسول های آتش نشانی، علائم خروج و فایر باکس ها، سیستم اعلام حریق و چراغ های اعلام خطر در همه فضای این سینما وجود داشت. از طرف دیگر در پی دستورالعمل جدید آتش نشانی در همه سالن های سینما و همچنین اتاق های آپارات سیستم اطفاء حریق نصب شده بود، همچنین نصب لوله های سیامی که از طریق آن آتش نشانی قادر خواهد بود که از بیرون ساختمان به سیستم اطفاء حریق سینما آب وصل کند. تنها بخش سینما که در حال حاضر برای آتش سوزی ایمن نشده پارکینگ این مجموعه است، پارکینگ این سینما به گفته ناجیان تا به حال بسته بوده و استفاده نمی شده است، اما با توجه به تصمیم مدیران این سینما برای راه اندازی پارکینگ این مجموعه و همچنین دستورالعمل ایمن سازی در بازدیدی که از پارکینگ داشتیم، این فضا از سینما هم در حال ایمن سازی بود، نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق و همچنین روکش کردن ستون های فلزی این پارکینگ اقداماتی بود که برای ایمن سازی پارکینگ در حال انجام بود و ناجیان گفت قطعا تا ایمنی و تاییدیه نهایی آتش نشانی پارکینگ مجموعه قطعا استفاده نخواهد شد.

بخش از صحبت های حمید ناجیان گلایه هایی بود که از رسانه ها داشت. ناجیان در این رابطه گفت برخی از رسانه ها متاسفانه بخشی از صحبت های محمود قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی را منعکس کردند و به آن قست از صحبت ها که سینما ایران اقدامات ایمنی خود را شروع کرده است در خبر بعضی از رسانه ها و جراید پرداخته نشده بود. او همچنین به موضوع آتش سوزی سال گذشته این مجموعه پرداخت و گفت: سال گذشته در پشت بام این مجموعه آتش سوزی اتفاق افتاد که به دلیل سیستم آژیر و اعلام حریقی که داشتیم سریع موفق شدیم تا افراد حاضر در مجموعه را تخلیه کنیم و همچنین حریق به سرعت مهار شد، متاسفانه رسانه ها فقط با تیترهای مختلف به موضوع آتش سوزی پرداختند، اما به این موضوع اشاره نکردند که این مجموعه به دلیل داشتن سیستم اعلام حریق سریعا موفق به مهار آتش شد.

ناجیان بخش دیگری از صحبت های خود درباره زمان بر بودن و همچنین هزینه بر بودن اقدامات برای ایمن سازی گفت و افزود باید قبول کرد که با توجه به بافت قدیمی این ساختمان تجهیز کردن آن زمان می برد، البته خوشبختانه با توجه به اینکه مالکان این سینما که آن را ساخته اند هر دو مهندس ساختمان هستند و این ساختمان را با الگو برداری از مجموعه ای در فرانسه ساخته اند از لحاظ ایمنی زلزله چند سال پیش تاییدیه های مربوط را گرفته ایم، اما نصب سیستم اطفاء حریق واقعا کار طاقت فرسا و زمان بری بود که خوشبختانه آن را هم انجام دادیم. از طرف دیگر مشکل عمده ای که با آن روبرو بودیم بحث هزینه بود که تا امروز برای این موضوع چند صد میلیون تومان هزینه کرده ایم و باز هم باید مبلغ بیشتری را هزینه کنیم که حمایت مسئولان را می طلبد. با توجه به اینکه موسسه «سینما شهر» حمایت های خوبی برای تجهیز سالن های سینما از سینماها می کند، اما در خصوص ایمن سازی سینماها متاسفانه به ما اعلام کردند که در این خصوص در ضوابطشان چیزی ندارند.

بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر

با توجه به بازدیدی که از این مجموعه داشتیم و همچنین با اعلام ناجیان ایمن سازی پارکینگ هم تا یک یا دو ماه آینده انجام خواهد شد و کل این مجموعه از نظر ایمنی آتش سوزی تمام ضوابط را رعایت کرده است. ناجیان در خصوص افت مخاطب در این مجموعه به دلیل اعلام خبر نا ایمن بودن سینما گفت: خوشبختانه مخاطب سینما ایران باهوش است و به این دلیل که با این سینما آشناست و فعالیت های ما را که برای ایمن سازی این سیمنا اقدام کرده ایم می بیند افت چندانی نداشته است، از طرف دیگر هم با توجه به اطلاع رسانی که در سایت مجموعه و صفحات فضای مجازی آن انجام داده ایم با افت مخاطبی روبرو نبوده ایم.

در پایان ناجیان از کمک هایی که ماموران آتش نشانی در این مدت برای روند ایمن سازی این سینما کرده اند تشکر کرد و همچنین از اصحاب رسانه و مسئولان دعوت کرد تا اقدامات انجام شده را از نزدیک در این مجموعه ببینند.

در ادامه این گزارش برنا سراغ برخی دیگر از مسئولان سینمایی و همچنین مسئولان آتش نشانی خواهد رفت تا روند ایمن سازی در دیگر سینماها را بررسی کند.

بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر بازدید از تاسیسات ایمنی سینما ایران در پی حواشی اخیر

منبع: خبرگزاری برنا

دیدگاهتان را بنویسید